Guerillamarketing actie van Toys R Us
De populaire Amerikaanse speelgoed winkelketen Toys R Us kwam onlangs in de Verenigde Staten in het nieuws met een guerillamarketing actie. Toys R Us verraste een bus vol kinderen in een prankvertising reclame.
De Guerillamarketing actie van Toys R Us
Een groep schoolkinderen uit een voorstad van New York werd door Toys R Us mee genomen op een educatief dagje uit. Tijdens deze excursie zouden de kinderen leren over planten in de natuur. De kinderen wisten dus niet dat ze op weg waren naar één van de grootste speelgoedwinkels van Toys R Us. Tijdens de busreis waren de kinderen erg verveeld en hadden ze er niet echt zin in. Toen ze verteld werd dat ze niet op excursie de natuur in gingen maar dat ze de hele dag in een grote Toys R Us winkel mochten spelen, werd het enthousiasme van de grote groep kinderen gefilmd door een verborgen camera. Aan het einde van de dag zou ieder kind zelfs een speelgoed product meekrijgen om herinnerd te worden aan deze geweldige dag.
Het filmpje van deze guerillamarketing actie kun je hier bekijken:
Commentaar van Toys R Us
Volgens Peter Reiner, Marketing Directeur van Toys R Us, was deze guerillamarketing actie bedoeld voor de campagne rond het thema ‘Wens’. Toys R Us wilt graag bekend staan als de one-stop-shop voor ouders. Met dit filmpje willen ze laten zien dat de vaders en moeders met gemak een held worden voor hun kinderen door ze mee te nemen naar een speelgoedwinkel van Toys R Us. Hier kunnen ouders namelijk zeer eenvoudig de wensen van hun kinderen uit laten komen. Deze campagne wordt door Toys R Us de #WishinAccomplished campagne genoemd.
Ethiek en reclame
De grote vraag is of deze guerillamarketing actie van Toys R Us ethisch verantwoord is of niet. Had Toys R Us een groep schoolkinderen van een educatieve excursie af moeten halen om een dagje naar Toys R Us te gaan? Of is deze grap verantwoord omdat de kinderen allemaal een grote glimlach op het gezicht kregen? En had dit wel met de verborgen camera gefilmd mogen worden? De reacties hierop lopen uiteen van negatief tot positief.
Wat is jouw mening hierover? Discussier mee door je mening onderaan dit speelgoed nieuws bericht te plaatsen!