Recensie Nijntje Stoelendans

Producent: Identity Games
Adviesverkoopprijs: €15,99
Leeftijdscategorie: 2+

Verkooptekst fabrikant: Dans en speel. Nijntje danst samen met haar vriendjes, dans je mee?
Klopt dit? Voetjes van de vloer en dansen maar!

Recensie Nijntje Stoelendans

Recensie Nijntje StoelendansDe opvolger van Nijntje Verstoppertje Spelen: Nijntje Stoelendans! Dans samen met Nijntje en haar vriendjes dankzij de muziek van Nijntje uit de unieke muziekdoos. Muziek aan en dansen maar!

Over Nijntje Stoelendans

Nijntje Stoelendans wordt geleverd in een stevige blikken verpakking, net zoals Nijntje Speelt Verstoppertje. In de doos zit de muziekdoos (werkt op 2 AAA batterijen, niet inbegrepen), twaalf danscirkels, zes dierenkaarten en de spelregels.

Dit spel kan op drie verschillende niveaus gespeeld worden: niveau één (één – twee jaar), niveau twee (twee – drie jaar) en niveau drie (drie – vier jaar).

Recensie Nijntje StoelendansNijntje Stoelendans Niveau 1 is speciaal voor de jonge kinderen van één en twee jaar. Met deze spelvariant ontwikkelen ze de grove motoriek en fysieke ontwikkeling. De spelvariant van niveau één heet ‘Dans en Stop!’. Je pakt hiervoor de muziekdoos en drukt op de knop zodat de muziek begint te dansen. Dans met z’n allen door de kamer tot de muziek stopt. Dan moet iedereen direct stoppen met dansen en staat een paar tellen muisstil. Druk daarna weer op de knop zodat de muziek verder gaat en dans er weer vrolijk op los.

Nijntje Stoelendans Niveau 2 is er voor de kinderen van twee en drie jaar. Vanaf twee jaar krijgen de teksten van liedjes voor kinderen echt betekenis en krijgen er plezier in om de juiste beweging na te doen bij een liedje.

Kies voor deze variant daarom drie danscirkels waarvan je weet dat je kind de afbeelding kent en leg ze in een cirkel op de grond met de groene kant naar beneden. Pak de muziekdoos, druk op de knop om de muziek te laten spelen. Dans nu met z’n allen totdat de muziek stopt. Wanneer de muziek is gestopt benoem je één van de afbeeldingen van de kaarten. Je kind zoekt deze kaart en gaat erop zitten. Daarna start je de muziek weer om verder te dansen. Wanneer dit goed gaat kun je steeds meer danscirkels toevoegen.

Een andere variant van Niveau 2 is ‘Dans als…’. Leg hiervoor alle danscirkels op de grond met de groene afbeelding naar boven en pak een opdrachtkaart. Leg de beweging uit die op de opdrachtkaart staat en doe de beweging voor. Laat iedereen de beweging nadoen. Druk nu op de knop van de muziekdoos om de muziek af te spelen. Dans nu van de ene danscirkel naar de andere terwijl je de beweging van de opdrachtkaart blijft maken. Stopt de muziek? Blijf dan muisstil staan. Druk vervolgens op de knop van de muziekdoos om weer verder te dansen. Je kunt vervolgens de opdracht ook nog moeilijker maken, door naast de beweging ook het geluid van de opdrachtkaart erbij te maken en maakt het eventueel nog lastiger door de uitgebreide beweging van de opdrachtkaart eraan toe te voegen.

Recensie Nijntje StoelendansNiveau Drie is voor de kinderen in de leeftijd van drie en vier jaar en heeft twee varianten. Voor ‘Dansen als spel’ moet je alle danscirkels op de grond leggen met de groene afbeelding naar boven. Pak vervolgens een opdrachtkaart en leg de beweging uit die op deze kaart staat. Alle kinderen moet nu de beweging nadoen. Laat de muziek spelen en dans van de ene danscirkel naar de ander terwijl de beweging herhaalt wordt. Wanneer de muziek stopt en je staat op een danscirkel moet je deze cirkel omdraaien. Leg deze danscirkel nu op jouw stapel en ga weer verder met het spel door steeds weer een andere opdrachtkaart te pakken. Zijn de danscirkels op? Tel dan het aantal Nijntje punten op van ieders stapel. De speler met de meeste punten heeft gewonnen.

De variant ‘Emotionele Dans’ is gelijk aan ‘Dansen als spel’, maar dan worden de opdrachten moeilijker gemaakt door één van de emoties boos, bang, verdrietig of blij toe te voegen (nummer vier op de opdrachtkaart). Ook in deze variant is de speler met de meeste punten de winnaar.

Met Nijntje Stoelendans kun je natuurlijk ook een echte stoelendans dansen.

Conclusie recensie Nijntje Stoelendans

Nijntje Stoelendans is een leuk spel en te spelen met kinderen vanaf één jaar. Dit spel groeit met het kind mee, doordat er verschillende varianten voor verschillende leeftijden zijn. De ontwikkeling van kinderen in de leeftijd één tot en met vier jaar staan in de verschillende spellen centraal.

De muziekdoos is stevig en degelijk en het volume is goed (niet te hard, niet te zacht). De muziekdoos werkt op twee AAA batterijen, die helaas niet standaard worden meegeleverd. De afbeeldingen op de opdrachtkaarten en danscirkels zijn mooi en herkenbaar van de bekende Nijntje boeken.

Ieder kind vind Nijntje leuk en een Nijntje spel in combinatie met muziek is leuk en afwisselend voor kinderen om mee te spelen. De redactie van SpeelgoedMagazine.nl waardeert de recensie Nijntje Stoelendans daarom met een verdiende negen.

Waardering door SpeelgoedMagazine.nl: 9/10

[Total: 20 Average: 4.1]