Recensie Moto Racer 4

Recensie Moto Racer 4

Game: Moto Racer 4
Producent: Mindscape
Platform: PC, Xbox One, Playstation 4 (wij hebben het spel gespeeld op de PC via Steam)
Adviesverkoopprijs: vanaf €35,63 (PS4 & Xbox One), €30,99 (PC)
PEGI: 7

Verkooptekst producent: Terug van weggeweest en geheel ‘future-proof’: Moto Racer 4! Ontwikkelaar Artefacts Studios heeft de cult-motorraceserie uit 1997 nieuw leven ingeblazen met de Unreal Engine 4, verbeterde racetracks en 15 verschillende singleplayer game modi. Bovendien bevat de game voor de PlayStation 4 ook Virtual Reality (VR)-ondersteuning. Alles om de motorrace-ervaring levensecht in huis te halen.
Klopt dit? Ja, maar de instap-moeilijkheidsgraad is hoog.

Recensie Moto Racer 4

Recensie Moto Racer 4De Moto Racer-franchise is bij de gamers die al wat jaartjes meegaan wel bekend, het spel is op verschillende game-platforms aanwezig. En nu is er deel 4 van het spel voor de top game-consoles en de pc. Als extra troef is het spel ook te spelen met de Virtual Reality-bril voor de PS4. Maar wij hebben het spel op de pc getest.

Over Moto Racer 4

Moto Racer 4 is een zogenaamde arcade-racer en dat betekend focus op: snelheidsbeleving, spectaculaire circuits, intuïtieve stuurcontroles en snel kunnen beginnen met racen zonder eerst je motor te moeten afstellen.

Worden die focus-doelen ook waargemaakt? Ja en nee.

Vanuit het overzichtelijke hoofdmenu ben je met een paar klikken aan het racen, zowel bij een ‘snelle race’ als bij de ‘careermode’. Je motor staat klaar en het is opstappen en racen, zonder eerst de instellingen van je machine te controleren. Als je in ‘careermode’ races wint, kun je je motor upgraden, dus het is niet zo dat je helemaal niet hoeft de tunen, maar het zijn geen ingewikkelde keuzes die je moet maken. Verder zijn alle gebruikelijke spelmodussen aanwezig, bijvoorbeeld: ‘time attack’, ‘last man standing’, en ‘single race’. Ook kun je het online tegen racers van over de hele wereld opnemen.

De races vindt bijvoorbeeld plaats in bossen, op zandvlaktes en bovenop een dam. Ook moet je soms spookrijden op een drukke snelweg, waarbij je soms maar net de auto’s kunt ontwijken. Of niet, en dan crash je er frontaal op. Maar gelukkig kun je daarna weer door racen – het is per slot van rekening een arcade-racer – maar verlies je wel tijd. Er zitten natuurlijk springschansen en je kunt stunten op je motor. Op volle snelheid een wheelie maken? Het kan in Moto Racer 4.

Ook de snelheidsbeleving zit wel snor, de circuits vliegen aan je voorbij en je zult de eerste paar races regelmatig van het parcours af scheuren of tegen de vangrail botsen. Dat botsen komt echter niet alleen door de snelheid, maar ook door de supergevoelige besturing van de motor. Tik je per ongeluk een keertje op de verkeerde stuurknop, dan hang je bijna zeker in de vangrail. Het kost echt tijd om aan de besturing te wennen. Hier geldt het motto; “de aanhouder wint”.

Recensie Moto Racer 4

Conclusie recensie Moto Racer 4

Moto Racer 4 is een degelijk racespel. Wij hebben het spel getest op een laptop zonder super-geavanceerde videokaart, en dat verliep allemaal redelijk vlotjes. In het begin af en toe even een stottermoment, maar later niet meer.

Grafisch is het allemaal zeer degelijk gedaan, de circuits zien er mooi uit. De Unreal-engine doet zijn werk prima. We waren met name onder de indruk van het racen bovenop een grote dam. Ook de muziek is goed, niet bijzonder, maar wel passend bij het soort spel. Dus veel rock-klanken en pompende ritmes, maar onder de menu’s zit gelukkig wel een rustiger deuntje.

De controles zijn wel een punt van kritiek, want die zijn zeer direct. Wij stuurden op onze laptop gewoon ouderwets met de pijltjestoetsen, en dat was in het begin echt wennen. We waren meer aan het botsen tegen de zijkant van het parcours dan aan het racen. Pas na een uurtje of twee flink doorzetten, lukte het ons om redelijk op de weg te blijven. Maar botsvrij zijn we nog lang niet.

In één zin: Moto Races 4 is een degelijk racespel (voor een redelijke prijs) met alles er op en er aan, maar wel met een hoge instap-moeilijkheidsgraad.

Grafisch: 8/10
Geluid: 7,5/10